Liesje Smolders - I am me

Door Sya van 't Vlie


Liesje Smolders (1952-2008) koos voor haar opleidingen tot decor- en kostuum-ontwerper en beeldhouwer omdat ze affiniteit had met beide kunstdisciplines. Die met de beeldhouwkunst ontdekte ze toen ze drang voelde haar decors los te koppelen van het theater. Die drang kwam voort uit haar vermogen om ambiances te scheppen waarin ze de kijker een totaalervaring biedt, de mogelijkheid zich over te geven aan een door haar geregisseerde belevenis.
Liesjes specialiteit als beeldhouwer zijn houten sculpturen, die ze in een installatie of zelfstandig presenteert. Toen theater en sculptuur in de jaren tachtig en negentig steeds meer met elkaar verweven raakten, begon ze haar autonome sculpturen in performances te gebruiken. Bijvoorbeeld haar zeven maskers. Het masker staat volgens Liesje symbool voor verhullen. Het masker kan een of meerdere lagen bevatten. Zoals de meeste mensen meerdere beschermingslagen – of zijn het afschermingslagen – dragen. ‘Voor de kennis verdwijnt de formele laag. Bij vrienden wordt het persoonlijk, bij de geliefde intiem, de meest kwetsbare en uitgepelde vorm’, aldus Liesje.

De titels van de zeven maskers, soms titels van songs, vormen samen een gedicht.

Hide and seek
I scream
I am me
Skin deep
You are what you is
Breasttaking
Lost and found
,

De maskers zijn geabstraheerde koppen met soms boosaardige, soms vriendelijk grijzende grimassen. Ze tonen de kwetsbaarheid van de mens, met bij I am me letterlijk een buiten- en een binnenkant.

Deze maskers zijn losgekoppeld van de acteur en louter representatie geworden. Wel nodigen ze uit tot interactie: ze willen opgezet worden, de kijker confronteren met zijn eigen masker(s). Van die interactiviteit maakte Smolders gebruik door de maskers in te zetten bij de performance ‘Lux’, waarmee zij en haar mede-exposant Ernest Laeven hun duo-expositie ‘Duet 6’ bij de Amsterdamse kunstuitleen SBK in december 2003 afsloten.

Meer over Liesje Smolders leest u op: www.liesjesmolders.nl