Bruce Nauman – 'Dance or Excercise on the Perimeter of a Square'

In zijn videoperformances laat Bruce Nauman (1941) het gevolg van het verdwijnen van de grenzen tussen de diverse kunstdisciplines zien. De kunstenaar is niet langer een schilder of beeldhouwer, maar kunstenaar. Wat de kunstenaar in zijn atelier doet is kunst. Nauman legde op film vast hoe hij zich onderwierp aan zijn eigen manipulatie met het uit/opvoeren van de titels van het werk. Eerst waren het filmpjes van 10 minuten, daarna van 60 minuten. Ze maken de kijker deelgenoot van zijn onvermogen de activiteit vol te houden en van de stress die het gevolg is van zijn onvermijdelijk falen. Zo mikt hij op het medeleven van de kijker. Door te laten zien hoe moeilijk het was de activiteit vol te houden, dwong hij de kijker in de rol van voyeur.Soms benadrukte hij zijn ontberingen nog eens extra door de film gekanteld en onderste boven af te spelen. Dance or Excercise on the Perimeter of a Square (1967-68) is een voorbeeld van een performance waarvan hij de titel precies uitvoert.
Anders dan de live optredende Marina Abramovic mikte Nauman niet op participatie. De videocamera, waarmee hij zijn performances vastlegde, was ‘de ander’, het publiek. De videocamera was het instrument waarmee hij alles behalve het proces uit zijn werk elimineerde. Net als andere videokunstenaars liet hij de tape tot het einde doorlopen, zonder te monteren. Zo bande hij ook het narratieve uit.