Nathaniel Mellors – 'Hippy Dialectics'

Sinds 2009/10 werkt Nathaniel Mellors (1974, Doncaster, Engeland, woont en werkt in Amsterdam) aan Ourhouse, een soap over de familie Maddox-Wilson, bestaand uit vader Charles/Daddy die een toneelscript schrijft, zoons Truson, die vogels observeert en fotografeert, en Faxon die zich bezig houdt met experimentele jazz, minnares Annalise/Babydoll die beeldhouwer is, en tuinman Roberto/Bobby. De filmserie gunt de kijker een blik op de verwarrende relaties en wonderbaarlijke wederwaardigheden van het gezin. De absurditeit viert hoogtij en is vooral te danken aan de bizarre verhaallijnen.
Ik maakte kennis met de hoofdpersonen uit Ourhouse in de zomer van 2010 op de centrale expositie van Bice Curiger op de Biënnale van Venetië. Een aanvulling op de film vormde de Hippy Dialectics, twee ‘animatronics’, robotachtige koppen gebaseerd op de daddy-figuur, de één blauw, de ander geel, aan elkaar verbonden door hun lange haar. Ze waren gewikkeld in een luidruchtige dialoog, die voor veel hilariteit zorgde.

Als winnaar van de Cobra Kunstprijs Amstelveen mocht Nathaniel Mellors in 2011 een tentoonstelling in het Cobra Museum maken. ‘The Nest’ was een totaalinstallatie met sculpturen, fotogrammen en films. Maar ‘The Nest’ was vooral een (nadere) kennismaking met het prettig gestoorde gezin Maddox-Wilson uit Mellors’ soap Ourhouse. In 'Beelden', het kwartaalblad voor ruimtelijk georiënteerde kunst, schreef ik een bespreking van de tentoonstelling in het Cobra Museum.