Publicist



Van auteur tot blogger


Blogger

Als blogger begeef ik me op een voor mij nieuw platform en richt ik me tot een nieuw publiek: facebook en de kunstenaars en kunstminnaars die zich daarop presenteren. Het aantrekkelijke van dit blog vind ik de vrijheid me te beperken tot één onderwerp: crossovers. Verder heb ik niet te maken met deadlines. En ‘last but not least’: ik kijk uit naar de uitwisseling met mijn volgers, die zich hopelijk niet beperkt tot ‘liken’ en ‘unliken’. Ik reken op uw op- en aanmerkingen, en vooral uw tips.

Auteur

Ik zie mijn blogs als een spannend verlengde van mijn 'normale' schrijfarbeid, het schrijven van signalerende, analyserende en kritiserende teksten. Ik schrijf die voor drie soorten opdrachtgevers: (1) beeldend kunstenaars, (2) galeries, musea, beeldentuinen en andere kunstinstellingen, en (3) kunsttijdschriften en culturele bijlagen of kunstrubrieken van kranten.
Sinds de zomer van 2003 ben ik als auteur verbonden aan 'Beelden', het kwartaalblad voor ruimtelijk georiënteerde kunst. Mijn besprekingen van tentoonstellingen voor 'Beelden' zijn veelal een combinatie van analyse en kritiek. Sinds kort werk ik mee aan de boekenrubriek.


Publicaties


Catalogus 'Non-crossovers'

'Non-crossovers', catalogus bij de gelijknamige expositie.


Catalogus 'Kijker in Beeld'

‘Kijker in Beeld’, catalogus bij de gelijknamige expositie.


'De Zee - Salut d'honneur Jan Hoet' en andere artikelen in 'Beelden'

Interview met Jan Hoet en andere artikelen in 'Beelden', kwartaalblad voor ruimtelijk georiënteerde kunst.


'Adriaan Rees at C-Space in Beijing'

'Adriaan Rees at C-Space in Beijing', in de catalogus bij de dubbele solo van Adriaan Rees en Hans van Bentem bij galerie C-Space in Beijing.


'Genealogie van Natalie' en 'Overgave: Liesjes laatste wandeling'

‘Genealogie van Natalie’ en ‘Overgave: Liesjes laatste wandeling’ in ‘Liesje Smolders, een leven voor de kunst’, een publicatie waarin vrienden van de in 2008 overleden beeldend kunstenaar Liesje Smolders terugblikken op haar werk en leven. In de eerste tekst ga ik in op de wisselwerking tussen sculptuur en theater in het werk van Liesje, die een hoogtepunt bereikt in de mobiele, interactieve performance Natalie; in de andere tekst geef ik een reconstructie van haar laatste onvoltooide project, waarvan de titel op het moment van haar heengaan nog niet vastlag.


'The Necessity of Contemporary Sculpture in the Netherlands'

Verschenen in de zomer van 2016: Bredelar Paper #1, met zes artikelen over de hedendaagse sculptuur in Nederland en Duitsland. Deze teksten werden in de zomer van 2015 gepresenteerd tijdens een symposium, waar de auteurs als kandidaat-curator dongen naar het curatorschap van Sculptuur Bredelar 2016. De opdracht was een visie te geven op de noodzaak van de hedendaagse beeldhouwkunst. In mijn artikel 'The Necessity of Contemporary Sculpture in the Netherlands' heb ik niet gekeken waarom wij sculptuur nodig hebben, maar focuste ik op wat de sculptuur nodig heeft om te kunnen overleven.